Amed Kadın Tiyatro Günleri'nde "Tiyatroda Kadın" Söyleşisi ve Hikâye Anlatıcılığı Atölyesi

Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu'nun düzenlediği 1. Amed Kadın Tiyatro Günleri'nin etkinlikleri, ikinci gününde 'Jin Li Şanoyê Nê (Tiyatroda Kadın)' başlıklı söyleşi ve 'Kargeha Vegotina Çîrokan (Tiyatroda Hikâye Anlatıcılığı)' atölyesi ile devam etti.

Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nun (DBŞT) düzenlediği 1. Amed Kadın Tiyatro Günleri ikinci gününde devam ediyor. Çand Amed Kültür ve Kongre Merkezi’nde düzenlenen yazar Süreyya Karacabey’in “Tiyatroda Kadın” başlıklı söyleşisine, tiyatrocular, metin yazarları ve çok sayıda izleyici katıldı. Karacabey “Tiyatroda Kadın” başlıklı söyleşisinde kadın oyunu olgusunun gerçek anlamda nasıl yorumlandığını, kadın tarihindeki mücadeleleri irdeleyerek anlattı.

 

Kadın kendini dönüştürmeye çalışırken tarihi ve erkeği de değiştirdiğini belirten Karacabey, dünyayı değiştirmek, toplumu dönüştürmek için mücadele etmemeleri halinde hayal güçlerinin de o toplumsalın kendilerine sunduğu aynadan topladıkları imgeler olacağını ifade etti. Karacabey, şöyle konuştu: 

 

“Çığlık atmak belli dönemler için en gerekli şeylerden biri ama hep beraber omuzlandığımız bu dünyada başka yıkıntılar yaratmak, o duvardaki delikleri, oyukları çoğaltmak benim için kadın hareketinin en önemsediğim, başka bir tarih yazma fikri ve o dile itiraz ederken yarattıkları imkânlar. Ve yaratıcılıklarına ket vurmadıklarında hayal edebilecekleri şeylerin hep o tutuklanmış akıldan daha özgürleştirici olduğunu düşünüyorum.”

 

‘Bu mekânlar bizim’

 

Bu söyleşiyi Diyarbakır’da yapmaktan dolayı duyduğu memnuniyeti belirten Karacabey, şunları söyledi: “Çünkü mekân her zaman kadınlar için önemlidir. Nerede olduğunuz ve nereden o sesi yükselttiğiniz her zaman önemlidir. Bize bırakılmış mekânları kurtarmaktan başka bir çaremiz yok. Bu kayyımların aynı zamanda hepimizin bedenlerine kamusal bir alan olan belediyelere müdahalelerin bir iktidar oyunu değil sadece oraya sahip olan kadınların, erkeklerin, çocukların hatta sokakta yaşayan hayvanların hayatlarına doğrudan bir müdahale olduğunu herkesin kavraması gerekiyor. Çünkü oralar bizim, orada yaşayan insanların, oraya gidip gelenlerin değil, oradaki kültürel üretimler, benim burada yapabildiğim sunum, etkinlik boyunca izleyeceğimiz oyunların hepsi bu kültürel evrene ait. İnsanların sahip oldukları şeyleri ellerinden almaya hakları yok ve olmadığını düşünüyorum. Hepsini protesto ediyorum.”

 

Tiyatroda Hikâye Anlatıcılığı Atölyesi

 

Yönetmen Berfin Zenderlioğlu da “Kargeha Vegotina Çîrokan (Tiyatroda Hikâye Anlatıcılığı)” atölyesi yaptı. Atölyeye tiyatroya ilgisi olan ve oyunculuk yapan kişiler katıldı.