Diyarbakırın Gazetesi
20 Eylül 2017

7 BÖLGEDE CAN BULACAK

Diyarbakır'da doğan ve eserleri ile kente ayrı bir değer katan Cahit Sıtkı Tarancı,’nın Memleket İsterim adı şiiri ile ilgili olarak bir proje hayata geçmek üzere. Cumhuriyet dönemi şairlerinden Diyarbakırlı Cahit Sıtkı Tarancı’nın yazdığı Memleket İsterim şiiri, aralarında yeğeni Yılmaz Tarancı’nın da bulunduğu bir ekip tarafından hazırlanan projeyle, Türkiye’nin 7 bölgesindeki 7 çocuğa okutulacak.

AHMET BEŞENK

Diyarbakır'da doğan ve eserleri ile kente ayrı bir değer katan Cahit Sıtkı Tarancı,’nın Memleket İsterim adı şiiri ile ilgili olarak bir proje hayata geçmek üzere. Cumhuriyet dönemi şairlerinden Diyarbakırlı Cahit Sıtkı Tarancı’nın yazdığı Memleket İsterim şiiri, aralarında yeğeni Yılmaz Tarancı’nın da bulunduğu bir ekip tarafından hazırlanan projeyle, Türkiye’nin 7 bölgesindeki 7 çocuğa okutulacak.

‘MEMLEKET İSTERİM ŞİİRİ BELGESEL FİLMİNE DÖNÜŞÜYOR’

Cumhuriyet dönemine damgasını vuran ve dönemin şairlerinden Cahit Sıtkı Tarancı’nın Memleket İsterim adlı şiiri 7 bölgede, 7 farklı sesle ve 7 farklı kültürle can bulacak.

Senaryosunu Ramazan Ekmekçi ve Kamil Kahraman’ın yazdığı, Yönetmenliğini Yılmaz Tarancı’nın, Görüntü Yönetmenliğini Cihat Bilen’in üstleneceği Cumhuriyet Dönemi’nin önemli şairlerinden Cahit Sıtkı Tarancı’nın “Memleket İsterim” şiiri belgesel nitelikli film yapılıyor.

Projenin görüntü yönetmeni Cihat Bilen Cahit Sıtkı Tarancı’yı şu cümlelerle özetledi: “Cumhuriyet döneminin önemli şairlerinden Cahit Sıtkı Tarancı’nın Türkiye’nin güzelliklerini düşünerek yazdığı Memleket İsterim şiiri birçok insanın arzu ettiği memleketi damarlara aşılama özelliği gösterir. O’nun özlediği memleketin göğü masmavi havası temizdir, ağaçları yemyeşil, tarlaları sararmış bol ekinlerle doludur. Orada herkes mutludur, ne kimsenin başında bir dert, ne de kimsenin gönlünde bir hasret vardır. O memlekette kardeş kavgası sona ermiş, ne zengin-fakir, ne de sen-ben ayrımı vardır. Herkesin başını sokacak bir evi, hakça bir paylaşım söz konusudur. Orada hayat sevmek kadar tatlıdır, hiç kimsenin ölüm dışında şikayeti yoktur.” Dedi.

Filmin yönetmenliğini üstlenen Cahit Sıtkı Tarancı’nın yeğeni Yılmaz Tarancı: “Amacımız, Amcam Cahit Sıtkı Tarancı’nın Türkiye’mizin güzelliklerini düşünerek yazdığı Memleket İsterim şiirini, Türkiye’nin 7 bölgesinde yaşayan 7 çocuğuna okutarak bu şiiri sinemaya yansıtmaktır. Yakın tarihe kadar yaşanan birçok toplumsal olayla baş başa kalan halkımızın olumsuz duygularını, Türkiye’mizin ne kadar yaşanabilir güzelliklerle dolu olduğunu Cahit Sıtkı Tarancı’nın Memleket İsterim şiiriyle insanlarımıza yapmak istediğimiz filmle bir nebze olsun hatırlatmaktır. Diyarbakır’dan Artvin’e, Hakkari’den İzmir’e, Edirne’den Mersin’e ve Başkentimiz Ankara’da yaşayan çocuklarımızın dilinden nasıl bir memleket istediğimizi anlatmayı görev ve sorumluluk olarak görmekte ve artık güzel günlerin çok yakın olduğunu Cahit Sıtkı Tarancı ile anlatmak istemekteyiz. TRT’de yayınlanan ve büyük sükse yapan “Saruhan” filminin senaryosunu yazan ödüllü Senarist Ramazan Ekmekçi ve birçok şiiri ödül alan Edebiyatçı Kamil Kahraman’ın senaryosunu yazdığı Görüntü yönetmenliğini ise işinde çok başarılı olan, birçok dizi, belgesel ve sinema setlerinde çalışan Cihat Bilen’in üstleneceği kısa belgesel filmimiz için hazırlıklarımı tamamlanmış olup maddi destek aşamasını da aştığımız halde Cahit Sıtkı Tarancı’nın 107. doğum yılı öncesi çekimlerimizi bitirmeyi planlıyoruz” dedi.

CAHİT SITKI TARANCININ HAYATI:

www.turkedebiyati.org sitesine göre Cumhuriyet dönemi şairlerinden Cahit Sıtkı Tarancı’nın hayatı şöyle naklediliyor: 4 Ekim 1910'da Diyarbakır'ın Camiikebir Mahallesi'nde doğdu. Galatasaray Lisesi'nden mezun oldu. Mülkiye Mektebi'ne (Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi) devam etti, bir süre de Ankara Yüksek Ticaret Okulu'nda öğrenim gördü. Sümerbank'ta memur olarak çalıştı. 1939'da Paris'e gitti. Paris Radyosu'nda Türkçe yayınlar spikerliği yaptı. 2. Dünya Savaşı'nın başlamasıyla yurda döndü. Askerliğini yaptı, bir süre İstanbul'da babasına ait işyerinde çalıştı. Ankara'da Anadolu Ajansı'nda çevirmenlik yaptı. Toprak Mahsulleri Ofisi ve Çalışma Bakanlığı'nda da bir süre görev yaptı. Geçirdiği kısmi felç sonucu konuşma yeteneğini yitirdi. Tedavi için götürüldüğü Viyana'da 12 Ekim 1956'da 46 yaşındayken yaşamını yitirdi.

İlk şiirleri Muhit, Servet-i Fünun ve Uyanış dergilerinde yayınlandı. İlk şiirlerinde hece ölçüsünün alışılmış kalıplarının dışına çıkan biçemiyle dikkat çekti.

1946'da Cumhuriyet Halk Partisi'nin şiir yarışmasında "35 Yaş" şiiriyle birincilik kazanınca birden ünlendi. İlk şiir kitabı "Ömrümde Sükût" 1933'te yayınlandı. Döneminin en çok okunan şairlerinden. Bir yandan Garip akımından etkilenerek serbest şiiri denedi, diğer yandanBaudelaireVerlaine gibi Fransız şairlerinin etkisinde kaldı. Ama hiçbir akıma bağlanamayan, uyum ve biçimi gözeten, duygulu, içten, kendine özgü bir şiir geliştirdi. Hem yaşam sevincini hem karamsarlığı yansıttığı şiirlerinde "yalnızlık" ve "ölüm" temaları ağır basar. Ziya Osman Saba ile çocukluk arkadaşıdır. İki şair arasında edebiyatımızı etkileyen yazışmalar Tarancı'nın ölümüne dek sürdü.

Şiir ile ilgili görüşlerini dile getiren şu üç değerlendirmesi oldukça meşhurdur:

  • Şiir, ulaşmak istediğim esas mefkuredir.
  • Şekilsizlik içinde güzellik avına çıkanlar, kendi kendilerini avutmaktan başka bir şey yapmazlar.
  • Şiirdeki esas rol, kelimelerin istifidir.

Cahit Sıtkı, çeşitli vesilelerle şiirlerinde Fransız edebiyatının yanı sıra Tanpınar ve Dıranas etkisi olduğundan bahsetmektedir. Cahit Sıtkı'nın Türk okuru tarafından tanınmasını sağlayan eseri ise "Otuz Beş Yaş" adlı şiiridir. Ölüm temasını vurucu bir üslupla ele almıştır.

Şiirlerinde eşya-insan arasında kurduğu ilişki edebiyat incelemelerine konu olmuştur. Hece veznini başarıyla kullanan Tarancı, az sözcükle çok şey söylemek taraftarı olduğunu her fırsatta dile getirmiştir. Ziya Osman Saba ile olan mektuplaşmaları edebiyat tarihimizde oldukça meşhurdur. "Sonrası" adlı eserinde Fransız şiirinde yaptığı çeviriler de vardır.

Cahit Sıtkı Tarancı'nın Eserleri:

Şiir:

  • Ömrümde Sükût (1933, 1968)
  • Otuz Beş Yaş (1946, 1982)
  • Düşten Güzel (1952, 1969)
  • Sonrası (Ölümünden sonra 1957, 1962)

Mektup:

  • Ziya'ya Mektuplar (Ölümünden sonra 1957. Ziya Osman Saba'ya mektupları)

Hikâye:

  • Cahit Sıtkı'nın Hikâyeciliği ve Hikâyeleri (Ölümünden sonra Selahattin Ömerli derledi, 1976)
  • Bütün Şiirleri (Asım Bezirci derledi, 1983)

ANKET

Henüz Anket eklenmedi!
Sonuc